Hoe positief te blijven: 3 Slimme gewoonten

  • door

In dit artikel vind je 3 gewoonten die je kan gebruiken om een positieve instelling te krijgen in het leven (Bron: www.civas.nl)

1. Vind het optimistische standpunt in een negatieve situatie.

Een van de eenvoudigste, maar meest effectieve manieren om meer positieve vooruitzichten op te bouwen is door het positieve te halen uit een negatieve ervaring.

2. Cultiveren en leven in een positieve omgeving.

Hoe je ervoor kiest om je tijd door te brengen en de input die je krijgt van dit tijdverdrijf, zoals de TV, het internet en tijdschriften zal een enorm effect hebben op je instelling.

Om positief te kunnen blijven is het essentieel om invloeden in je leven te hebben die je ondersteunen en je verheffen in plaats van je naar beneden te slepen.

Dus dat betekent dat je zorgvuldig overweegt wat je in je geest laat.

Je kan je bijvoorbeeld afvragen:

  • Wie zijn de 3 meest negatieve mensen met wie ik tijd doorbreng?
  • Wat zijn de 3 van de meest negatieve bronnen van informatie waar ik tijd aan besteed?

Denk na over de antwoorden. Denk dan na over hoe je kan beginnen met het doorbrengen van minder tijd met een van die mensen of informatiebronnen deze week.

3. Laat vage angsten je niet tegenhouden om te doen wat je wilt.

Soms wil je misschien een risico nemen in het leven. Start een nieuwe gewoonte die onbekend voelt, begin je eigen bedrijf of vraag iemand uit voor een date.

Een veelvoorkomende fout is wanneer je één van die dingen wilt doen maar een vage angst hebt over wat er zou kunnen gebeuren zonder dat je daadwerkelijk actie onderneemt.

En zo loopt de geest wild, gevoed door angst en het creëert nachtmerrie scenario’s en veel zelftwijfel.

Als je het toch moeilijk vindt om een stap in de goede richting te zetten, dan kan je kijken of Act therapie wat voor jou is. Met Act therapie leer je met negativiteit omgaan.